CPC in Laos

Webinar 'Het belang van fairtrade' en vragen en antwoorden

Op 13 oktober organiseerden wij ons Alterfin webinar over fairtradecertificering. Tijdens dit event bespraken we de verschillende certificeringen en labels waar velen onder jullie zich vragen over stelden. Vervolgens werd de impact van Alterfin geïllustreerd door de Bolaven Plateau Coffee Producers Cooperative (CPC), onze Laotiaanse partner die fairtrade en biologisch gecertificeerde koffie verkoopt in België.

OPNAME VAN HET WEBINAR:

Klik op het volgende pictogram om de ondertitels te activeren.

VRAGEN EN ANTWOORDEN:

Certificeringen @Alterfin

- Heeft de SPP-certificering (Symbole des Producteurs Paysans) een minimumprijs?

Het antwoord is heel duidelijk: ja. SPP is eigenlijk een meer strikte vorm van fairtrade, van eerlijke handel. Aangezien er in eerlijke handel die befaamde minimumprijs is, bestaat die ook in SPP.

- Hoe kan fairtrade een minimum prijs garanderen indien het aanbod groter is dan de vraag? Wat is de verkoopstrategie? 

Fairtrade op zich koopt geen producten, het fairtrade label stelt de standaarden vast en bepaalt eigenlijk wat de regels van het spel zijn. Al wie producten met het fairtrade label wilt kopen, dient alle regels na te leven, en dus ook die minimumprijs te betalen. Als de koper geen minimumprijs wenst of kan betalen, dan kan die ook geen fairtrade producten kopen, zo simpel is het. Dus op die manier kan fairtrade eigenlijk die minimumprijs garanderen.

- Welke fairtrade producten hebben zich weten te vestigen op de markt?

Er zijn drie voornaamste fairtrade producten, namelijk banaan, cacao en koffie. 
Dit is de informatie wat betreft het marktaandeel van deze 3 producten in België voor 2020:

- Marktaandeel van fairtrade bananen: 21,5 
- Marktaandeel van fairtrade koffie: 3,1%
- Marktaandeel van fairtrade cacao: 8,5%

Bron: jaarverslag Fairtrade Belgium 2020

Naast de drie voornaamste producten is er een hele reeks aan andere fair trade producten: bloemen, suiker, katoen, ijsroom, wijn, droog fuit, thee, sappen, enzoverder. Bekijk de Fairtrade foodservice catalagous voor een volledig overzicht van het aanbod.

- Een organisatie met het fairtrade / of biolabel betaalt om gecertificeerd te worden en ontvangt tegelijkertijd ook premies: is dit correct?

Enerzijds zijn er inderdaad de kosten, want je moet betalen om het label te bekomen. Anderzijds is er een premie. Organisaties kunnen dus een betere prijs krijgen door op de gecertificeerde markten te verkopen. In feite wordt vaak een deel van de premie gebruikt om de kosten te betalen.

- Wanneer men zegt dat 3% van de totale koffieverkoop fairtrade is, gaat dat dan specifiek over België?

Wat betreft fairtrade in België in 2020: Slechts 3% van de totale verkoop in koffie was fairtrade. Dat wil zeggen dat er nog een enorm potentieel is om te groeien in fairtrade in België. Op het vlak van cacao en chocolade zitten we al iets verder, daar bedraagt het marktaandeel namelijk 8,5% in 2020. Het groeipotentieel is dus enorm. Hoe meer wij als consumenten fairtrade producten kopen, hoe hoger ook de vraag zal liggen bij onze partners in het Zuiden.

De verkoop van koffie in de vorm van kant-en-klare capsules (Dolce Gusto, Nespresso ...) groeit steeds meer. Valt er in dit segment voor fair trade geen markt te veroveren?

Het is inderdaad een groeiend segment maar het blijft nog heel klein ten opzichte van andere categorieën, met een aandeel van 7% van de totale fair trade koffie. In 2020 is het segment, net zoals alle andere categorieën, gedaald wegens Covid-19 en de verplichte sluiting van de horeca en de bedrijven waar het meeste van de fair trade koffie wordt verkocht. Het segment kent wel een positieve evolutie in waarde met een stijging van +13%, dankzij de evolutie van pads & caps die duurder zijn per eenheid.

Vragen over onze partner Bolaven Plateau Coffee Producers Cooperative (CPC)

- Waar in België kan ik de koffie van CPC kopen?

De koffie van CPC wordt in België verhandeld door Rombouts. Zij blenden de koffie van CPC wel met koffiebonen van andere origines. Je kan de CPC koffie dus gewoon vinden in de supermarkt onder de Rombouts producten die het label van fairtrade en bio vermelden. De koffie wordt ook verhandeld in Frankrijk door Malongo, en in het Verenigd Koninkrijk. Als onze luisteraars de ‘single origin’ koffie van CPC willen kopen, kunnen ze dat doen via de website van Malongo:
www.malongo.com/boutique/fr/89-cafe-grains-bio-equitable-laos.html
www.malongo.com/boutique/fr/11-cafe-moulu-bio-equitable-laos.html

- Trekt CPC ook nieuwe leden (koffieproducenten) aan?

Jazeker. CPC is altijd bereid om het aantal leden te verhogen, ten voordele van alle koffieproducenten in het Bolaven Plateau. Voor een groot deel van de producenten is het echter moeilijk om tegelijkertijd het fairtrade- en biolabel te behalen. Er is namelijk een omschakelingsperiode nodig van 3 jaar voordat de producenten hun koffie kunnen verkopen als bio. Om nieuwe leden aan te trekken, beginnen we dus eerst met de verkoop van fairtrade koffie, en zodra de periode van 3 jaar voorbij is, wordt het biolabel hieraan toegevoegd. Op deze manier is het aantal leden en het aantal dorpen dat met CPC ging samenwerken, sterk gegroeid.

- Helpt en adviseert de coöperatie de leden bij de teelt van hun voedselgewassen? Koffie blijft natuurlijk belangrijk, maar speelt diversificatie ook een belangrijke rol?

De meeste mensen verbouwen koffie voor hun levensonderhoud. Ze telen bijvoorbeeld geen rijst op het Bolaven Plateau, maar voornamelijk koffie en ook wat groenten. Wat wij vooral doen is het agrobosbouwsysteem promoten. Zo kunnen boeren zowel koffie als andere gewassen telen, die hen wat meer inkomsten kunnen opleveren, bijvoorbeeld met schaduwbomen zoals banaan of avocado, die nodig zijn voor de koffie.

- Wordt er nog Frans gesproken en gestudeerd in Laos?

Ja, een deel van de bevolking spreekt en studeert nog steeds Frans, maar blijkbaar niet zoals tevoren.

- Wordt een deel van de productie ook verkocht op de lokale markt?

Het overgrote deel van de koffie wordt op de exportmarkt verkocht, als fairtrade en bio. Maar een stukje van de productie wordt effectief ook lokaal verkocht, dus lokaal gebrand en vervolgens ook lokaal verkocht via kleinere winkels en supermarkten.

- Wat is de impact van Covid-19 op CPC, en in Laos in het algemeen?

Zoals in veel Aziatische landen, zijn de regels inzake Covid vrij streng. De regering wil op 0 besmettingen geraken. In Laos zijn dus alle grenzen al meer dan een jaar gesloten. Als ingesloten land moeten we alle containers via de haven van Bangkok in Thailand exporteren. Het is nu moeilijker om grenzen over te steken, Thaïse chauffeurs naar Laos te laten komen, bovendien moeten we betalen voor Covid-tests, ... Dat verhoogt de kosten natuurlijk.

Vorig jaar was de situatie redelijk goed en had de Laotiaanse regering de Covid-situatie vrij goed onder controle  met amper gevallen gedurende het eerste anderhalf jaar. De uitbraak kwam een paar maanden geleden, en ze waren erg streng met alle beperkingen en lockdowns. Laos is nu nog steeds in lockdown, maar hopelijk kan CPC blijven werken en kan de fabriek openblijven. Het is soms ingewikkelder om dorpen te bereiken, maar ook de landbouwers in Laos kunnen WhatsApp gebruiken en online vergaderen. De laatste algemene vergadering hebben we ook online gehouden.

- Was de vraag naar gecertificeerde koffie groot genoeg of hebben jullie een deel als niet-gecertificeerd moeten verkopen?

De vraag naar gecertificeerde koffie van CPC is groot genoeg. In het afgelopen seizoen 2019-2020 heeft CPC 96,3% van de koffie op de exportmarkt verkocht, waarvan het grootste deel als fairtrade + bio (87,88%). Het resterende deel werd als enkel fairtrade verkocht (dit betreft boeren van wie de koffieboerderijen bezig zijn met de conversie van conventioneel naar biologisch). De resterende 3,7% van de koffie wordt op de lokale markt verkocht als conventioneel gebrande koffie.

- Wat is de verkoopstrategie, gezien de steeds agressievere verkooptechnieken van de grote detailhandelaars in België en elders in de EU? 

CPC wil zo veel mogelijk op de fairtrade/bio-markt verkopen, omdat zij dan een hogere prijs krijgen. Ze slagen er ook in het grootste deel van hun koffie op deze markt te verkopen (87,8%). CPC hoeft over het geheel geen agressieve verkoopstrategie te volgen om een plaats op de markt te veroveren, aangezien de kopers zeer trouw zijn en eerder streven naar de aankoop van grotere hoeveelheden. Daarom zou het voor de coöperatie niet moeilijk moeten zijn om meer te verkopen als haar productie toeneemt.

Nieuwsoverzicht

Login