Nieuwe fairtrade partner: Sol y Café

De week van de fair trade komt er binnenkort weer aan (van 2 tot 12 oktober 2019). Het perfecte moment dus om Sol y Café voor te stellen, een van de nieuwe partners van Alterfin.

Sol y Café is een coöperatie van koffietelers (en in mindere mate ook cacao en rijst) in Noord-Peru, in de regio Jaen. De organisatie werd in 2005 opgericht door 27 producentenverenigingen en met de steun van de ngo Caritas Peru.
Ondertussen telt de coöperatie bijna 1200 kleine producenten, die hun koffie telen binnen het kader van de agrobosbouw. Een van hen is Omer, zoon en kleinzoon van koffieproducenten. Hij valt met de deur in huis: “Koffieboer zijn, dat is hard labeur. De markt stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de koffie.” Later zal hij ons nog vertellen waarom hij zich bij de coöperatie heeft aangesloten.

© Ethiquable

Want kwaliteit rijmt met eerlijkheid

Het motto van Sol y Café is ‘Soy Calidad, Soy Familia’, wat zoveel betekent als ‘Wij staan voor kwaliteit, want we zijn één familie.’
Elke werknemer van de coöperatie is zelf producent of is rechtstreekse familie van een van de 1200 aangesloten producenten. Dat verklaart de grote transparantie en de focus op kwaliteit om de hele streek op te waarderen. Al vanaf het begin richt Sol y Café zich specifiek op de markt van koffiespecialiteiten, die zich onderscheiden van de massamarkt door hun kwaliteit en de hogere prijs die daarmee gepaard gaat.

Maar voor de coöperatie kan koffie van uitzonderlijke kwaliteit alleen hand in hand gaan met een degelijke levenskwaliteit van de producenten. Daarom werd er snel werk van gemaakt om bio- en fairtradecertificaten te verkrijgen. Zo garandeert het label ‘bio’ onder meer de bescherming van de gezondheid van de producenten.

© Ethiquable

Een vangnet in een markt die een bittere smaak achterlaat

Het is geen geheim dat de koffiemarkt in een crisis verkeert. De prijzen dalen al enkele jaren zonder ophouden. Tegen die achtergrond is een fairtradecertificaat van essentieel belang voor de producenten, want dat garandeert een eerlijke minimumprijs en dus fatsoenlijke levensomstandigheden, zelfs als de marktprijzen onder druk staan. Naast de minimumprijs ontvangen de producenten bovendien een premie die kan worden gebruikt om sociale en educatieve projecten voor de hele gemeenschap te financieren.

Voor Omer was zijn aansluiting bij Sol y Café een echt keerpunt: “Vroeger brachten we onze koffie via een privébedrijf op de markt, maar met de beperkte inkomsten uit de verkoop waren we niet winstgevend. Bovendien was er te weinig technische ondersteuning voor de productie.” Daarom richtte Omer een groep van producenten op, die zich bij Sol y Café aansloot om te genieten van de voordelen die de coöperatie biedt. “Hierdoor is er veel veranderd”, bevestigt Omer. “Door lid te worden van de coöperatie, is mijn jaarproductie gestegen van 1 à 1,5 ton per hectare tot 2,5 à 3 ton per hectare.”

© Ethiquable

Bewust consumeren voor een betere wereld

“Als koffieproducenten willen we onszelf voortdurend verbeteren, en daarbij denken we ook aan de eindconsumenten en hun smaakbeleving”, aldus Omer. En wat als wij, de eindconsumenten, ook eens aan hen denken? Ons dagelijkse koopgedrag heeft een directe invloed aan de andere kant van de wereld. Eerlijkere en milieuvriendelijkere handel ondersteunen, dat doen we tenslotte ook met onze keuze voor bepaalde producten. De koffie die Sol y Café produceert, is in België verkrijgbaar, vooral onder de merken Ethiquable en Café Michel. Volg dan ook de wijze raad van Omer: “Blijf genieten van onze Peruaanse koffie. De kwaliteit is uitstekend, zoveel is zeker!”

Om verder te gaan:

Bekijk hier de video met Javier, directeur van de coöperatie Sol y Café in Peru, waarin hij vertelt over de steun die de leden van de coöperatie krijgen dankzij lonende fairtradeprijzen.

Nieuwsoverzicht

Login