Musoni in Kenya: Wanneer het microkrediet mobiel wordt

Hoe krijg je toegang tot kredieten wanneer je in een afgelegen streek woont waar geen enkele microfinancieringsinstelling (MFI) een agentschap wil openen omdat de kosten te hoog zijn? En hoe vermijd je, wanneer je in een stad woont, de lange wachtrijen in een bank om uiteindelijk te horen dat je niet solvabel bent en dat je met bijkomende documenten zult moeten terugkomen? Bestaat er een manier om die mensen, die financiële middelen nodig hebben om een betere toekomst uit te bouwen, een gemakkelijkere toegang tot kredieten te geven?

Musoni, een MFI die in 2010 in Kenia opgericht is, heeft een antwoord op al die vragen. De MFI biedt zijn klanten mobiele bankdiensten aan. De klanten kunnen hun microkredieten ontvangen en terugbetalen via hun gsm. “Dat systeem heeft tal van voordelen”, legt James Onyutta, de directeur van de MFI, uit. “Dankzij de mobiele bankdiensten kunnen de administratiekosten sterk verminderd worden en is de werking van een agentschap minder duur. We zijn ook één van de instellingen die het snelst uitbetaalt, terwijl de transacties veiliger zijn. Bovendien moeten onze kredietbeheerders minder tijd steken in verplaatsingen, tijd die ze nu aan hun klanten kunnen besteden.” Ook de klanten zelf doen hun voordeel met dit systeem. We hebben drie klanten van de MFI ontmoet en naar hun ervaringen met de MFI en haar innovatieve diensten gepolst. In augustus 2014 heeft Alterfin, samen met Fefisol, Musoni een gezamenlijke lening van ongeveer 500.000 euro toegekend

Getuigenissen van klanten van Musoni

Met vier microkredieten op zijn actief is Richard Mbevi ondertussen een regelmatige klant van de MFI. “Ik heb een winkel en met mijn motor lever ik ook vervoersdiensten (die in Kenia ‘boda boda’ genoemd wordt). Ik ben gehuwd en heb drie kinderen. Vaak moest ik mijn winkel sluiten om naar een bank te gaan, maar geen enkele bank stond mij een lening toe. Uiteindelijk kreeg ik mijn eerste krediet van 30.000 Keniaanse shilling (ongeveer 290 euro) van Musoni. Ik heb mijn leningen altijd correct terugbetaald en mijn laatste krediet bedraagt 140.000 shilling (ongeveer 1.350 euro). Met die kredieten heb ik mijn activiteiten kunnen uitbreiden, mijn kinderen gaan naar school en ik bouw mijn eigen huis. Dankzij de mobiele dienst hoef ik me ook niet meer te verplaatsen waardoor ik veel tijd win!”


Priscilla Wanjiku Ndirangu is ook een klant van Musoni. Toen ze 32 was, kreeg deze moeder van twee een eerste lening van 120.000 Keniaanse shilling (ongeveer 1.250 euro) om haar pluimveekwekerij te financieren. “Met die lening kocht ik kuikentjes en voeder. Ik begon ook met een uitbouw naast mijn huis en ik hoop van Musoni een nieuw krediet te krijgen om die af te werken.” Priscilla is erin geslaagd om een stabiel inkomen te verwerven en ze kan op Musoni rekenen om haar toekomstige ambities waar te maken.


George Irungu Karuiki ten slotte is eigenaar van een secundaire school. Ook hij is een klant van de MFI. Zijn eerste krediet kreeg hij in december 2013 en sindsdien kreeg hij al een tweede lening van 400.000 shilling (ongeveer 3.850 euro). Met die twee leningen heeft hij laboratoriummateriaal en een voertuig voor de school gekocht. “De kwaliteit van het onderwijs is erdoor verbeterd”, vertelt George ons. “De leerlingen begrijpen de wetenschapslessen beter dankzij de praktische oefeningen en ook het vervoer van en naar de school is voor hen een stuk gemakkelijker. Dankzij de mobiele dienst van Musoni kan ik betalingen vanuit de school uitvoeren. Dat is veel gemakkelijker, terwijl er op administratief vlak minder beperkingen zijn.”

Keer terug

Login